Vorig jaar deed Webshopblog.nl al onderzoek naar de naleving van de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten waarin onder meer rechten zijn opgenomen over het retourneren van producten. Daaruit bleek dat toen 90% van de webshops niet voldeed aan de wet. Inmiddels is ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) actief webshops gaan benaderen om aan de regels te voldoen. ACM heeft naar aanleiding van eigen onderzoek modewebwinkels er op aangesproken dat zij consumenten niet goed informeren over de regels bij terugbetaling bij retour. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Webwinkels moeten volledig en op tijd terugbetalen bij retour en consumenten hierover goed informeren. Consumenten kunnen hierdoor een bewuste keuze maken en er ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven.”
Nog steeds veel mis rondom retourneren
Er bleek nog steeds veel mis met de informatie die webshops over terugbetaling verstrekken. Meer dan de helft van de onderzochte websites gaf onjuiste of onvolledige informatie over volledig terugbetalen en zo’n 85% van de webwinkels informeerde consumenten onjuist over de termijn voor terugbetalen.
Hanteren van de juiste voorwaarden
De keurmerken Thuiswinkel en Stichting Webshop Keurmerk zijn zelf aan de slag gegaan met het verbeteren van de informatie onder hun leden. Een steekproef van ACM laat zien dat hun leden inmiddels de juiste voorwaarden hanteren. Bovendien is ACM zelf gaan bellen met 40 webshops die niet bij een van deze twee keurmerken zijn aangesloten. Deze webwinkels hebben toegezegd hun websites en praktijk op korte termijn aan te passen.
Waar moeten webshops ook al weer aan voldoen?
Voor de volledigheid zetten we nog even op een rij waar je als consument recht op hebt als je een product wilt retourneren binnen de 14 dagen wettelijke bedenktijd waar je recht op hebt:
- De webshop moet binnen 14 dagen je aankoopbedrag terugbetaald hebben;
- Als je een volledige bestelling retourneert dan moet de webshop álle kosten die je bij hen hebt betaald terugbetalen, dus ook de oorspronkelijke verzendkosten en eventuele transactiekosten;
- Er mag alleen met een tegoedbon terugbetaald worden als je zelf de bestelling oorspronkelijk ook met een tegoedbon hebt betaald;
- De kosten voor het retoursturen van een product zijn standaard voor jou als consument, maar dan moet dit wel vooraf vermeld zijn tijdens het bestellen.