AliExpress is in Nederland populair geworden en regelmatig krijgen we vragen over hoe je producten kunt retourneren.
Om hier meer duidelijkheid over te geven hebben we dit artikel geschreven waarin je alle informatie vindt over het terugsturen van producten bij AliExpress. Dit zijn de stappen om te doorlopen:
Stap 1: controleer of de verkoper retouren accepteert
AliExpress is zelf geen webshop, het is alleen een platform waar verkopers hun producten op kunnen aanbieden die jij als klant kunt kopen. Vergelijk het maar met Marktplaats in Nederland, daar koop je ook artikelen van de verkopers en niet van Marktplaats zelf. Het houdt dus ook in dat je geen producten terugstuurt naar AliExpress zelf, maar naar de verkoper waar je de producten hebt gekocht.
Verkopers op het platform van AliExpress zijn niet verplicht om retouren te accepteren. Of jouw verkoper dit doet kun je terugvinden op de productpagina en op de pagina met alle informatie over de verkoper.
Stap 2: vraag een retourprocedure aan bij de verkoper
Als je verkoper het terugsturen van artikelen accepteert dan kun je een retourprocedure aanvragen. Hiervoor log je in op je account en ga je naar de link ‘Open Dispute’. Beantwoord daar de vragen en wacht op de verkoper die je aanvraag moet goedkeuren.
Stap 3: verstuur de artikelen naar de verkoper
Nadat de verkoper akkoord is gegaan met het terugsturen van producten uit je bestelling ontvang je het adres waarnaar je zending moet sturen. Doe dit binnen 10 dagen, en geef het track&trace-nummer op in je account met de button ‘Add Tracking Details’. Als de verkoper de producten heeft ontvangen ontvang je je geld terug.
Extra om op te letten: de verzendkosten
Het is goed om vooraf nog even te letten op de verzendkosten voordat je iets terugstuurt. Je betaalt namelijk zelf de verzendkosten voor het terugsturen van de producten. In de meeste gevallen zal de verkoper in Azië zitten en dan betaal je hoge verzendkosten. Het heeft daarom geen zin om goedkope producten terug te sturen, omdat je dan waarschijnlijk meer kosten voor het verzenden betaalt dan dat je aan geld terugkrijgt.
Invoerrechten en btw terugvragen
Heb je voor je bestelling btw en/of invoerrechten moeten betalen aan de pakketbezorger? Je kunt de invoerrechten en btw terugvragen als je een artikel retour stuurt.
Beste Cora, Bedankt voor je bericht. Zo te lezen zijn het geen oplichters en ben je er niet ingetrapt, want dan had je niets of een lege doos ontvangen. Wat je wel hebt, is een product met een voor jou verkeerde maat ontvangen, dat is natuurlijk ook erg vervelend. Vooral omdat terugsturen zoals je al aangeeft, kostbaar is en niet in verhouding met je aanschafprijs, dit is precies het probleem bij kopen op AliExpress. AliExpress is niet de verkoper van je product. AliExpress is een platform waar verkopers op verkopen. Wat je wel kunt doen is een claim/geschil aanmaken in je AliExpress account, AliExpress bemiddelt dan tussen jou en de verkoper. Blijf dan aangeven dat je niet akkoord bent met de oplossing van het terugsturen. Je zult geen 100% oplossing krijgen als gratis terugsturen bijvoorbeeld. Maar soms krijg je dan een kleine korting teruggestort op je rekening als je dat voorstel accepteerd. Is niet helemaal wat je wilt, maar beter iets dan niets. Zelf heb ik in 2019 een klepje voor een GoPro camera besteld, was iets meer dan 10 euro voor een klein stukje plastic, leek mij dat daar weinig mis mee kon zijn………. maar het paste zo slecht, dat de GoPro niet meer waterdicht was, dus ik had niets aan het klepje. Ook ik kon terugsturen, maar dat was natuurlijk veel te duur in verhouding met de 10 euro. Na het afwijzen van de oplossingen om terug te sturen, heb ik als oplossing uiteindelijk € 3,12 terug ontvangen. Succes, hopelijk ontvang je nog wat terug.
Ben er ingetrapt, het was te mooi om waar te zijn iets besteld in maat xl komt het aan past er een baby in zo klein.
Terugsturen heeft bij Ali geen zin verzendkosten zijn 24 euro, terwijl ik maar € 16,95 heb betaald.
Ik hoop dat ze dit lezen en me mijn geld teruggeven, want het zijn gewoon een stelletje oplichters.
Dus geef me mijn geld terug.
EN LAAT DIT BERICHT STAAN AUB.
Ik heb via Aliexpress een 11,6 inch tablet met afneembare toetsenbord op basis van windows 10 gekocht, na de eerste windowsupdate werkt bijna niets meer zoals geen geluid, geen camera, geen screentoutchfuntie, geen batterij pictogram op de taakbalk en de knop op het tablet voor het startmenu werkt ook niet meer ook het sd kaartje meld zich niet meer. Het apparaat ligt nu bij een reparateur maar die heeft er een zwaar hoofd in of het nog opgelost kan worden. Kortom een miskoop
hoi
ik kreeg dit als bericht ,wat houd dat allemaal in [U moet uw bestelling retourneren (met traceergegevens) binnen 4 kalenderdagen 4 uur 43 minuut 9 seconde, Indien u uw bestelling niet terug stuurd binnen deze periode zal uw betaling overgemaakt worden aan de verkoper? groetjes van inge
Oei, dat is lastig Johan! Ik raad je aan om contact op te nemen met de klantenservice van AliExpress, wellicht dat zij je kunnen helpen.
Ik heb een EMBELLISH-KNIT gekocht maar met mijn vorig account. Wegens pc hacker ben ik verplicht geweest alles te wissen en nieuw mail adres aan te maken. Ik heb nu wel al terug een account bij ali-express maar het probleem is het volgende? De Embellish-knit werkt niet en ik kan hem niet terugsturen omdat ik de bestelgegevens niet meer kan zien op mijn nieuw accoount. Eveneens kan ik de naam van de verkoper ook niet meer terugvinden. Kan iemand mij helpen ?
Heb net een motorbroek gekocht bij Aliexpress die niet waterdicht bleek te zijn zoals wel was vermeld. Ben in ‘dispute’ gegaan en binnen een dag was het opgelost. Moest wel een paar foto’s maken als bewijs en heb geprotesteerd tegen retour kosten aangezien de verkoper mij verkeerde informatie gaf. Het resultaat van ‘mediation’ was dat ik het aankoopbedrag terug ontvang en de broek niet hoefde te retourneren. Kennelijk kan het toch, maar misschien hanteert Aliexpress een soepeler beleid bij lagere bedragen, in dit geval 43 euro.
Ik lees uit bovenstaande opmerkingen dat niemand hier enige herseninhoud heeft, pas wanneer je zelf op “confirm good received” drukt ben je je aankoop garantie kwijt, doe je dat niet en gebruik je je hersens en test je je product voordat je dat knopje in drukt, kan je gewoon een dispuut openen en altijd je geld terug krijgen, ook al is de verkoper het er niet mee eens (dan handeld Ali dat af voor je), heb je wel op die knop gedrukt na ontvangst dan heb je jezelf genaaid want je bevestigd hiermee dat je het product zowel ontvangen als werkend heb getest ! meh
Oplichters zijn het bij Ali.
Moederbord voor een Samsung s4 besteld, wel binnen gekregen.
Maar onthoud me wifi wachtwoord niet en reboot constant.
Video gestuurd met de problemen.
Seller wou dat ik hem terug stuurde.
Ja die is gek moederbord voor 25 euro thuis en voor 30 euro retour sturen.
dispute heeft geen enkele zin.
Seller zegt gewoon retour en anders geen verdere hulp van ons.
Escalatie naar Ali zelf heeft ook geen zin die helpen je ook echt niet verder.
Precies hetzelfde verhaal terug sturen en anders geen hulp.
Nu maar een bericht gestuurd dat ze het geld maar op een plek moeten steken waar de zon niet schijnt.
Daar koop ik dus nooit meer iets.
Kan het zijn dat ze UPS bedoelen, Lera? Meer info over hun verzending vind je hier: https://www.ups.com/nl/nl/Home.page
Beste, ik wil graag iets naar China retourneren, ze zeggen ik mag dat via USPS doen. Waar kan ik USPS in Nederland binden??
Alvast bedankt,
Mvg
Lera
Nawsad
Hallo ik heb een horloge besteld maar deze doet het niet.Ik heb het formulier open geschil ingevuld, en deze dien ik in, maar hij wordt niet verstuurd.hij geeft aan het bedrag mag niet overschrijden voor wat je hem heb besteld.
Neem even contact op met de verkoper via je orderoverzicht Angelien, hij kan je hiermee helpen.
Ik heb een bestelling gedaan, maar heb een totaal ander artikel ontvangen wat ik dus helemaal niet besteld heb. Ik baal er ontzettend van. Hoe kan ik het terugsturen?
Daar heb ik niet direct ervaring mee, maar ik raad je aan om even met de verkoper contact op te nemen en de situatie uit te leggen.
Ik heb een product besteld via Ali express, aangezien ik niet thuis was is het afgeleverd op een Post NL locatie. Het briefje dat het daar afgeleverd was vond ik pas 3 weken later, het product is inmiddels teruggestuurd naar de afzender. Wat moet ik nu doen?
* Rectificatie:
XL in Nederland is vaak juist GEEN XL daar. Dus lees de maatlabels bij productbeschrijving.
Ik vind Ali express voor sommige producten perfect. Had een koeler nodig voor mijn MacBook. In NL €40/50 via Ali €6. Ik ga er gewoon vanuit dat ik geen garantie heb. Ik neem een klein risico en dat neem ik voor lief.
Nog een paar tips zodat mensen niet hoeven terug te sturen.
– kijk de Maatlabels XL daar is een XL hier meest van tijd.
– Lees de reviews, vaak staan daar foto’s bij, een ‘mooie smartwatch’ is dan niet zo mooi.
– reviews zijn vaak misleidend qua beoordeling, dus lees ze. NL kent hele hoge maatstaven, in Rusland ligt dit veel lager waardoor de beoordeling vaak hoger is.
– houdt rekening met de €22 grens, de inklaringskosten van PostNL zijn €17,50 en daarop nog BTW. Moet je alsnog inklaringskosten betalen en je zit onder de €22 went je dan tot het postbedrijf
– Alle originele Apple onderdelen zijn vrijwel altijd nep/namaak. Ga voor gecertificeerd, iets duurder maar we veiliger.
Hallo
goedkope artikelen kopen via aliexpres
gaat prima
maar bij retour sturen krijg je verzendkosten niet vergoed die vaak hoger zijn dan koopgedrag
Wat het precies kost om het product terug te sturen weet ik niet, dat hangt af van het gewicht en de omvang van het pakketje. Je zou dit bij PostNL of DPD kunnen navragen. Maar misschien is het handiger om een zogenoemde claim in te dienen? Grote kans dat de verkoper namelijk je geld teruggeeft zonder dat je het product hoeft terug te sturen. Je kunt een claim aanmaken vanuit het besteloverzicht in je account. Geef wel duidelijk aan wat de reden voor de claim is (liefst met foto’s!).
Beste,
Ik heb onlangs een paar bestellingen gedaan bij Aliexpress. 1 ervan is een boekje die ik heb laten graveren. Ik heb de namen + datum + kleur vd pag. netjes doorgegeven.
Nu is de naam verkeerd gespeld, het boekje bevat ringen (niet zoals op de foto) en de verkeerde kleur van pag.
Nu wil ik een aanvraag doen voor de retourzending, maar ik wil natuurlijk eerst weten wat me dat gaat kosten. Heeft u misschien enig idee?
Mvg.
Heb voor het eerst een jas gekocht via Aliexpress, maar deze wil ik retourneren omdat deze te klein is. Nu zit ik ook met de twijfel, of de jas maar op marktplaats te zetten…, of hopen op mijn geld terug…
De verkoper accepteert volgens mij wel een retour, maar dit pakketje kost incl trace nummer bijna 25euro. En dan nog maar zien of ik mijn geld terug gestort zal krijgen..
Het is een grote oplichterszooi, ik heb al tig keer om een retouradres gevraagd maar ik krijg het gewoon niet. Krijg telkens het zelfde geautomatiseerde email, dat ze me willen helpen om het artikel werkend te krijgen maar dat wil ik niet ik wil gewoon mijn geld terug. Dat gaat dus nooit gebeuren. Zo worden ze wel lekker snel rijk en wij armer. NIETS MEER KOPEN BIJ DEZE OPLICHTERS.
AliExpress is niet de verkoper, je moet het meer zien zoals Marktplaats in Nederland waar verkopers op actief zijn. Je hebt dus iets gekocht bij een verkoper. Je kunt contact opnemen met de verkoper om dit probleem op te lossen. Ga hiervoor naar je besteloverzicht op de site en klik op de betreffende order. Succes met de afhandeling!
Hoi ik heb via aliexpress een gamepad gekocht maar werkt niet ik wil terugsturen maar hoe en hoe moet ik contact opnemen met de verkoper?…. de verkoper is toch Aliexpress of niet svp help me!
Je vindt je ordernummer in ‘My Orders‘.
Dames waar kun je de ordenummer vinden… krijg steeds de vraag in die chats wat mij ordernummer is
Aliexpress: omzetgericht, niet klantgericht.
90% van mijn bestellingen van professioneel gereedschap had problemen, slechte kwaliteit, ander product dan aangeboden, namaak of gewoon niet geleverd.
Bij 1 enkele seller werd het dispute professioneel en met excuses afgehandeld.
De rest ontkende de problemen of gaf mij als koper de schuld (“Dan had je maar niet goedkoop willen kopen”). Resultaat is dat goedkoop erge duurkoop werd, voor het verloren geld had ik leuke westerse kwaliteit kunnen kopen.
En misschien hadden ze een punt.
Veel Low cost sellers verdenk ik ervan rest- en afkeur-partijen te verhandelen, met waarschijnlijk flinterdunne marges. Die kunnen zich geen refund of herlevering permitteren. Dus wringen ze zich in bochten om de slechte kwaliteit vooral niet te erkennen.
Ruilen van artikelen is niet bij alle verkopers mogelijk; we schreven eerder een artikel over producten terugsturen naar AliExpress.
de ouverhemde is all de zelfd kleur nee ik wil blouw en wit en rood en zwart niet almalle blouw moet maat M zijn ok
goed dag heer mevrouw ik heb 4 stukje van heeren ouverhemde bestellen zijn bijnnen gekomen maar ik ben verkerd op maat normal zijn allmal klien mate L ik wil graag ruilen mat M ik moet hebben mag ik adres aub waar ik moet terus stuuren dank je wel
Dat kan, afhankelijk van of de verkoper retouren accepteert. Je leest in dit artikel alles over producten terugsturen bij AliExpress.
Hoi ik heb een jas besteld en voorzekerheide had ik een maat groter gekozen. Me pakket is gekomen en de jas valt echt te groot voor mij.kan ik het in laten ruilen.
Je krijgt in dat geval niet automatisch je geld terug, je zult een ‘dispute’ moeten openen waarin je aangeeft dat je de bestelling niet ontvangen hebt. Dat doe je door in te loggen op je account en naar je besteloverzicht te gaan.
hoe kan je je geldterug krijgen als je iets hebt gekocht bij alie express en als ze zeggen binnen 20-38 dagen je bestelling er is en als die niet is gekomen krijg je je geld dan automatisch terug want ik snap het niet kunt u me helpen.
Oei, dat klinkt niet best! Ik denk dat je het beste een nieuw ‘dispute’ kunt openen. Als de verkoper daar niet op reageert dan kun je dit dispute escaleren naar de klantenservice van AliExpress. Succes!
Ik heb via aliexpress een hardeschijf besteld. Punt 1 zo nep als het maar kan. Hier achter gekomen door een filmpje op YouTube. Het mooiste van alles is, de harde schijf werkt niet eens. Ik heb een foto gemaakt van de computer met de harde schijf eraan verzonden naar de verkoper, ho maar geen reactie. Garantie geven kennen ze in ons geval dus niet. De harde schijf laat zich niet eens zien op de laptop.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al een klacht ingediend omdat de harde schijf mega lang onderweg was (dus geld terug) ho maar, en nu doet dat ding het totaal niet. Verkoper reageert niet en mijn case is gesloten omdat ik inmiddels de harde schijf wel heb ontvangen.