Ongeveer 30 miljoen keer per maand wordt webwinkel bol.com bezocht. Natuurlijk bestelt niet iedere bezoeker iets, maar om aan al die miljoenen bezoeken geld te verdienen is er iets nieuws bedacht: je kunt vanaf nu bij bol.com advertenties tegenkomen.Met deze nieuwe dienst betalen fabrikanten en andere bedrijven om hun producten en advertenties te tonen in de webwinkel van bol.com.
Advertenties in o.a. zoekresultaten
Bol.com geeft aan dat consumenten die op zoek zijn naar een product vaker naar een retailer gaan om zich te oriënteren (37%) dan dat ze via zoekmachines op zoek gaan (29%). Daarom is bol.com gestart met het tonen van advertenties, zodat fabrikanten in de spotlight kunnen komen bij consumenten die zich oriënteren.
Met de Marketing & Media Services van bol.com kunnen verschillende typen advertenties ingekocht worden. Denk daarbij aan de gewone banner advertenties, maar ook aan advertenties in de zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld naar een nieuw scheerapparaat, dan kan het zijn dat Philips een advertentie heeft ingekocht en dat je een scheerapparaat van Philips in de top-3 zoekresultaten ziet staan.
Advertenties op bol.com en Reclame Code
Net als bij alle andere advertenties moeten ook op bol.com advertenties voldoen aan de uitgangspunten van de Nederlandse Reclame Code. Deze bepaalt onder meer in artikel 11 dat “reclame duidelijk als zodanig herkenbaar dient te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd”.
Op de vraag van Webshopblog.nl aan bol.com over hoe zij hiervoor zorgen reageert het bedrijf: “bol.com hecht er waarde aan om goed duidelijk te maken wanneer content op de site reclame betreft. Denk hierbij aan display advertising en sponsored products waarbij we door een vermelding van ‘advertentie’ of ‘gesponsorde artikelen’ te maken, inzichtelijk maken dat het om reclame gaat”. In de praktijk ziet dit er zo uit:
Het lijkt erop dat bol.com hiermee een manier heeft gevonden om extra inkomsten te genereren uit de vele bezoekers die de webshop heeft. De vraag is: welke webshops volgen er in de toekomst?