Jouw webshop heb je zorgvuldig opgezet. Je hebt onderhandelt over de inkoop, je hebt het verzendproces staan, klanten kunnen online betalen. Goed geregeld denk je. Maar levert jouw webshop ook de resultaten op die je voor ogen hebt?
De benamingen die je gebruikt voor jouw producten en productcategorieën kunnen een groot verschil maken. Maar hoe kies je de juiste benamingen? Zoekwoordtools kunnen je daarbij helpen.
Waarom zoekwoorden achterhalen?
Zoekwoorden zijn woorden die jouw potentiële klant invoert in een zoekmachine.
Een zoekmachine (zoals Google) zoekt voor jouw klant het web af naar relevante informatie over het ingegeven zoekwoord. Uit dit onderzoek komen resultaten naar voren, deze resultaten worden Search Engine Results Page oftewel SERP’s genoemd. Als jij met jouw bedrijf gevonden wilt worden, is het belangrijk om in deze resultaten naar voren te komen. En het liefste zo ver mogelijk bovenaan. Hier kun je voor zorgen door de juiste zoekwoorden te gebruiken voor jouw bedrijf.
Waar vind ik de juiste zoekwoorden?
Je kunt natuurlijk zelf heel goed bedenken met welke woorden je producten zal omschrijven. Maar zijn dat wel de juiste woorden? Zijn dat wel de woorden die jouw doelgroep gebruikt?
Om daar achter te komen zijn er een heleboel zoekwoordentools ontwikkelt. Deze tools helpen jou om de juiste woorden te zoeken voor jouw website. Vaak werken deze tools met een abonnement, maar er zijn ook gratis varianten beschikbaar (meestal weliswaar beperkt), maar prima te gebruiken als je zelf op onderzoek uit wilt gaan. We lichten er een paar voor je uit.
Tool 1: Ubersuggest
Ubersuggest is een zoekwoordentool waar je drie zoekwoorden tegelijk kunt testen per dag. Je vindt hier alle synoniemen voor jouw zoekwoorden. Achter de zoekwoorden, staan de zoekvolumes. Dit getal vertelt hoeveel keer per maand er op dit zoekwoord is gezocht. Het geeft je een heel goed beeld over hoe mensen zoeken .
Tool 2: Keywordtool i.o
Ook in Keywordtool i.o. vind je suggesties voor jouw zoekwoorden. Hier zitten net wat andere algoritmes achter om de zoektermen naar boven te halen. Je krijgt dus meer suggesties, maar geen zoekvolumes in de gratis versie.
Tool 3: Answerthepublic
Hier kun je per dag tot drie zoekopdrachten doen, daarna moet je upgraden. De tool laat veel long-term zoekwoorden zien en visualiseert ze op basis van vragen. Natuurlijk kun je de woorden ook allemaal exporteren naar Excel als je dat overzichtelijker vindt.
Vergelijk zoektermen met Google Trends
Heb je door middel van de zoekwoordtools ideeën gekregen over hoe mensen zoeken in Google, maar mis je de data om te zien waar vaker of minder vaak op gezocht wordt?
Je kunt door gebruik te maken van Google Trends zien welke variant populairder is. Laat Google Trends niets zien? Dan wordt er niet vaak op gezocht.
In onderstaand voorbeeld hebben we webshop, webwinkel en online shop vergeleken. Uit deze vergelijking blijkt mensen veel eerder zoeken op een ‘webshop’ dan ‘webwinkel’ of ‘online shop’.
Lastig?
Vind je het ondanks de uitleg lastig om de juiste terminologie te bepalen voor jouw website? Schakel dan een SEO-bureau of SEO-specialist in. Ze kunnen je niet alleen helpen met het bepalen van de juiste termen. Maar ook hoe je bijvoorbeeld omgaat met de sitestructuur, de opbouw van URL’s en hoe je omgaat met meertaligheid. Hoe beter jouw webshop in elkaar zit, hoe groter de kans op succes.