Heb je buiten de EU iets besteld, dan moet je daar in veel gevallen invoerrechten voor betalen aan de douane in Nederland.
Kun je die invoerrechten terugvragen als je een bestelling terugstuurt? In dit artikel vind je het antwoord.
Invoerrechten en btw betalen
Even een korte uitleg: als je bij een webshop buiten de EU iets bestelt dan moet je in Nederland btw betalen als die producten 23 euro of meer kostten. En is de aankoopwaarde méér dan 150 euro, dan moet je ook invoerrechten betalen. Hoeveel dat precies is hangt af van wat je gekocht hebt en kun je checken op de website van de douane. Deze kosten betaal je aan de pakketbezorger die het vervolgens verrekent met de douane.
Invoerrechten terugvragen
Stel nu dat je bij AliExpress iets hebt gekocht uit China en je wil het artikel terugsturen naar AliExpress (of eigenlijk, de verkoper op AliExpress). Je kunt de invoerrechten en btw terugvragen als je producten retourneert. Immers, de producten bevinden zich dan niet meer in Nederland en je bent dan geen invoerrechten of btw verschuldigd. Je kunt de invoerrechten en/of btw zelf terugvragen bij de douane, maar het makkelijkst is om dit te laten doen door de pakketdienst die het pakketje oorspronkelijk afleverde. In de meeste gevallen is dit PostNL, daarom zetten we als eerste de stappen uiteen voor PostNL.
Terugvragen via PostNL
In de meeste gevallen zul je je internetbestellingen uit het buitenland via PostNL ontvangen. Om de invoerrechten en/of btw terug te ontvangen als je een artikel retourneert moet je het volgende doen:
- Stuur je bestelling via PostNL terug naar de verkoper en bewaar goed je verzendbewijs met daarop de track&trace-code.
- Stel een kort briefje op waarin je aangeeft dat je een product hebt geretourneerd en daarom de invoerrechten en/of btw terugvraagt. Vermeld hierbij de volgende gegevens:
- Je naam, adres en woonplaats
- Je IBAN-rekeningnummer
- Het nummer van de invoeraangifte bij ontvangst van het pakket
- Het bedrag aan invoerrechten en/of btw dat je terugvraagt;
- De track&trace-code van je verzendbewijs én een beschrijving van de inhoud
- Verstuur je verzoek naar:
PostNL Pakketten
tav KR-SCIP
Postbus 99180
8900 NA Leeuwarden
Je ontvangt binnen 2 werkdagen van PostNL een ontvangstbevestiging. PostNL handelt je verzoek verder af met de douane en als alles klopt ontvang je automatisch het geld op je bankrekening.
Terugvragen via DHL Parcel
Heb je je internetbestelling niet via PostNL ontvangen, maar via DHL Parcel? In dat geval kun je de teruggave regelen via DHL Parcel. De informatie hierover volgt zo spoedig mogelijk in een update van dit artikel.
Dat is niet zo netjes van Postnl. Het is wel heel erg druk geweest bij Postnl, doordat er met de Corona heel veel besteld is. Houd ons op de hoogte hoe het afloopt.
Hi allemaal,
Heb een pakket met meerdere items uit London besteld. Bestelling ontvangen en invoerrechten + btw aan DHL betaald.
Nu passen verschillende items niet en ik ga deze terug sturen. Ik heb GEEN retourlabel gekregen want moet zelf betalen voor de verzending. Nu heb ik zojuist DHL telefonisch benaderd met de vraag hoe ik mijn teveel betaalde invoerrechten en btw terug kan krijgen. Medewerker kon mij niet helpen en verweer mij door naar een andere afdeling, Advanced Duty collection op telefoonnummer 088-1004242.
Zij zijn momenteel gesloten, morgen nogmaals proberen.
Precies gedaan zoals vermeld en ik hoor niets van Postnl.
DHL alsjeblieft
Is er al meer info over het terugvragen via DHL? Misschien contactgegevens van een afdeling die dit verwerkt?