Marktplaats Outlet gestart: bedroevende eerste indruk

Marktplaats Outlet gestart: bedroevende eerste indruk
Beoordeel dit artikel

Marktplaats staat natuurlijk bekend om de verkoop van tweedehands producten van particulieren. Recent opende het de Marktplaats Outlet, en geeft daarmee ook bedrijven de mogelijkheid om ‘tweedehands’ producten te verkopen aan bezoekers van Marktplaats. Wat er precies onder tweedehands producten verstaan moet worden blijkt pas als we de kleine lettertjes lezen in de veelgestelde vragen die Marktplaats geeft. In de startperiode bevat de Marktplaats Outlet 3 merken die allemaal nauw betrokken waren bij de totstandkoming van de outlet: Philips, Telfort en Neckermann.com. Het bedrijf verwacht volgend jaar enkele tientallen merken opgenomen te hebben in de Marktplaats Outlet.

Rommelige eerste indruk
De eerste indruk van de Marktplaats Outlet is rommelig. Zo blijken de prijzen bij Philips niet vast te staan en moet er geboden op producten:

“LET OP: Om dit product te bemachtigen moet worden geboden op deze advertentie. Alleen met de hoogste bieder wordt contact opgenomen per mail. Biedingen worden alleen verwerkt tijdens kantooruren.”

Uiteindelijk wordt het product verkocht aan de hoogste bieder. Tot wanneer bieden mogelijk is wordt niet vermeld, iets dat de hele gang van zaken weinig transparant maakt. Bovendien is er niet één uniforme zicht- en garantietermijn bij de aanbieders in de Outlet. Zo hanteert Telfort 7 werkdagen bedenktijd, terwijl Neckermann.com 14 dagen zichttermijn geeft. En is de garantie bij veel producten van Philips 2 jaar, en geeft Telfort slechts 3 maanden garantie. Goed opletten in de advertentieteksten dus!

‘Tweedehands’ producten in de outlet
Waar moet je nu aan denken bij ‘tweedehands’ producten van merken als Philips en Telfort. In de toelichting die Marktplaats geeft blijkt dat het om verschillende producten kan gaan:

  1. Geretourneerde producten
  2. Restpartijen
  3. Producten van een ander seizoen
  4. Gerenoveerde producten (= refurbished producten)
  5. Demo-modellen
  6. Ex-lease producten

Alleen Philips is duidelijk over waarom het product in de outlet is opgenomen. De meeste producten op dit moment hebben een beschadigde verpakking, en worden daarom door Philips verkocht. Telfort en Neckermann.com zeggen hier niets over, en dat is een slechte zaak. Het maakt immers een flink verschil of je een product koopt dat afgeprijsd is omdat het een oud model betreft, of dat het een ex-lease product is dat de vorige eigenaar al 2 jaar intensief heeft gebruikt. Toch?!

21 Reacties to "Marktplaats Outlet gestart: bedroevende eerste indruk"

  1. Beste allen met een negatieve reactie over Factory Refurb. Ik weet zeker dat deze mensen nooit een email gestuurd hebben of telefonisch contact gezocht hebben want er is altijd iemand aanwezig die de telefoon beantwoord. Heb er al 10 bestellingen gedaan en ook verschillende problemen gehad met verschillende producten maar dit word altijd goed opgelost. Maar wel gemiddeld 40% korting op producten!
    En wat ik ook weet is dat dit bedrijf naast hun commerciële activiteiten ook verschillende jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleid die anders een uitkering zouden trekken en uit verveling waarschijnlijk problemen zouden veroorzaken in de maatschappij. Hier kan nodig bedrijf nog iets van leren. Thumbs up for Factory-Refurb!

  2. Wat een boeven Factory Refurb in Velthoven. En maar laten bieden en opeens is alles zo maar weg.Nogmaals probeert en ja weer alles na een paar dagen weg.Als je belt blijkt het gewoon 1 club te zijn die niet opneemt met de tekst een technische update maar je kunt wel mailen.Ja hoor ik zeg oplichters en vooral geen zaken mee doen.

  3. Hier koop ik nooit meer een product. Wordt niet geleverd. Houden je niet op de hoogte over de levering. HP all in one gekocht en na 3 weken nog niet binnen, “Is zoek geraakt bij DHL” en DHL heeft 5 werkdagen nodig om het uit te zoeken. Het is nu 29-05 en nog geen PC binnen. Advies: koop gewoon een pc voor de normale waarde dan heb je deze tenminste op tijd binnen,

  4. Wat mij opvalt is dat na mij biedingen op verschillende artikelen , ik vaak overboden wordt door dezelfde persoon. Enkele namen komen steeds weer terug.

    Gr. Gradje

  5. Patrick Roeleveld · Edit

    Als ik de reacties hierboven lees, dan kan ik me helaas alleen vinden in de negatieve reacties. Ik heb echt mijn best gedaan, maar zoals het bij mij is gegaan is gewoon verschrikkelijk en beneden alle peil.
    In juli een wekkerradio besteld en die kwam zeer snel. Zelf ging ik met vakantie, dus begin augustus heb ik de radio in gebruik genomen. Tijdens de eerste week heeft de wekkerradio zich 3 keer gereset (oa. 2 keer midden in de nacht), dus kennelijk was er iets kapot. Contact opgenomen en ik kon het apparaat terug sturen. Dat heb ik op 2 september gedaan.
    Op 19 september toch maar eens contact gezocht om te vragen wat er nu zou gaan gebeuren. Ik kreeg een mail dat het apparaat gerepareerd zou worden, maar dat ze zaten te wachten op onderdelen. Toen ik op 22 september vroeg hoe lang de reparatie zou gaan duren, kreeg ik een (verkeerd geadresseerde) mail, dat de radio die ik had niet meer leverbaar was en men zou gaan kijken voor een vervangend onderdeel en men zou op 23 september contact met me opnemen. Op 28 september wederom contact opgenomen (want ik was niet gebeld) en toen gaf men op 29 september aan dat ze het aankoop bedrag hadden teruggestort. Eind goed, al goed, dacht ik. Maar op 6 oktober had ik nog geen geld ontvangen, dus ik waagde nog maar een mailtje. Op 7 oktober krijg ik een halve mail dat ze op 4 oktober het geld hadden overgemaakt en dat het na 5 werk …………. De rest van de mail moest ik zelf invullen.
    Dus wees gewaarschuwd als je hier een product koopt: service is van een belachelijk laag niveau en afspraken worden niet nagekomen.

  6. Hello,

    I have a complaint. I recently won the bid for ‘Philips Avance Collection Blender HR2095/90 (28345)’. I paid the money. But the wrong blender got delivered to me today.

    I bid and paid for HR2095 but you have wrongly sent me HR2100(ProBlend 4)?!

    My order ID is 561a4052415d

    I have not even opened the package. Please tell me how I can return this wrong blender (HR2100) and receive the correct blender (HR2095)

    I will wait for your response.

    Thanks and Regards,
    G.H.K

  7. Had vorige week een Saeco Moltio machine ontvangen.
    Echter toen ik hem uitpakte en aanzette bleek dat er iets niet goed ging. Het water loopt inplaats van door de koffie rechtstreeks de lekbak in.
    Belde Factory Refurb op en werd netjes geholpen.
    Toen we erachter kwamen dat het niet telefonisch te verhelpen was hebben ze me netjes een retourlabel toegestuurd om het apparaat te laten repareren.
    Had zelfs ook nog de keuze om mijn geld terug te krijgen.
    Al met al pech gehad met de aankoop maar zeer netjes opgelost door Factory refurb.

    Ik kan iedereen aanraden bij hun iets te kopen.
    m.v.g. Edwin

  8. Ik heb vandaag een Saeco Machine ontvangen van Factory Refurb. Een behoorlijk bedrag van 860 Euro die ik kon betalen via Ideal, PayPal of Sepa,

    Ik ben zelf een Philips medewerker en kan eigenlijk ook bij de personeelswinkel kopen. Maar de prijs was doorbrekend in mijn keus.
    Bij aankomst heb ik precies gekregen zoals beschreven en in de staat zoals het op de foto’s bij de advertentie stond.
    Maar ik kreeg de machine niet aan de gang. Gaf constant een error melding.
    Ik dus gelijk naar de klantenservice gebeld van Factory Refurb en werd daar snel, uitermate vriendelijk, geduldig en met kennis van zaken geholpen. Uitstekende bereikbaarheid.
    En de oplossing was ook simpel: Ik moest gewoon bonen in het apparaat doen en toen bleek deze machine prima te werken.

    Factory Refurb krijgt van mij een 10!!! Geweldig hoe dit bedrijf de klant helpt bij problemen. Alle mensen die geklaagd hebben; ik weet zeker dat jullie nooit fatsoenlijk contact hebben opgenomen met hun klantenservice 040-2201220. Of misschien wel gedaan, maar de oplossing nooit meer beschreven.

    Ik kom zeker terug! Een vette aanrader!

    grt.

    Erik

  9. Helemaal eens met schrijver Cees zijn reactie hierboven.
    Helaas zijn mensen geneigd om alleen hun negatieve ervaringen weer te geven en ontbreekt het vaak aan positieve reacties.
    Heb zelf via de Factory Refurb een Philips Sonicare Airfloss gekocht. Dag na betaling werd deze bij mij afgeleverd, echter het bleek een ander model te zijn.
    Gebeld naar de klantenservice afdeling, werd heel correct en keurig te woord gestaan door Denny,
    Binnen een kwartier werd ik door hem teruggebeld dat een andere, zelfs betere versie dan die ik had besteld, dezelfde dag naar mij werd toegestuurd.
    FR Chapeau!!
    Ik ben ervan overtuigd dat die enkele negatieve ervaringen niet opwegen tegen het grote aantal positieve ervaringen, die je niet hoort. Tussen die vele producten die er waarschijnlijk dagelijks vanuit Factory Refurb worden verstuurd, kan er natuurlijk altijd wel eens een misser zitten. Maar zolang Factory Refurb zijn best doet om dat te corrigeren, zoals zij bij mij hebben gedaan, zal ik zeker gebruik van hun services blijven maken!!!
    Eliza

  10. Hier nog een negatieve ervaring. Ik heb een koptelefoon besteld, het product is aangekomen.. maar daar is alles mee gezegd. De meegeleverde jack was kapot waardoor ik zelf een nieuwe heb moeten aanschaffen om geluid te kunnen krijgen. Ook qua communicatie tegenover de klant kunnen ze nog veel leren, meerdere malen gebeld zonder dat er werd opgenomen en op mailtjes reageren blijkt ook een lastige opgave zijn. Ook was er geen track & trace code verstuurd. Ik ga dit niet aanraden bij mensen uit mijn omgeving.

  11. Zelf hele negatieve ervaring met de outlet. Wij hebben een homecinemaset gekocht en deze werkt niet goed. Vanuit Philips krijgen wij geen ondersteuning omdat de outlet niet van hun is maar van een derde partij. Daarbij geven ze aan dat het product zo oud dat er geen garantie meer op kan zitten en dat de papieren die als garantiebewijs erbij zitten niet geldig zijn.
    Zolang het werkt gaat het goed maar anders echt niet doen!

  12. Twee weken geleden heb ik een espresso apparaat van philips gekocht via de factory refurb. Bezorging keurig volgens afspraak.
    Helaas bleek het apparaat niet te voldoen. Telefonisch contact gezocht en keurig te woord gestaan.
    Er is een aanzienlijk beter model toegestuurd zonder enige bijbetaling.

    Kortom nette winkel met prettige service op maat.

  13. Dag, ik reageer meestal niet, gedoe en als ik soms zo’ n reactie lees denk ik vaak dat er nogal wat afgezeurd een gemekkerd wordt door deze en gene, maar dat is natuurlijk ook heel Nederlands: we moeten iets te z …. hebben, toch?
    Is dus een uitzondering, deze reactoe van mij en de enige reden daarvoor is dat ik de bovenstaande ervaringen absoluut niet deel! Ik heb via de outlet op marktplaats nu een haarfohn en nog een paar haarstijldingen gekocht, echt voor een ongeloofelijk schappelijke prijs, netjes verpakt, alles werkt én, heel snel afgehandeld en geregeld. Dinsdag 12 mei gekocht en betaald en vanmorgen al in huis!
    Zo ziet u maar, ’t is niet allemaal kommer en kwel: Positive waves wat mij betreft en een ? voor de mensen van de Philips Outlet.

  14. Factory Refurb · Edit

    Beste Robert de Rouw,

    Op dit moment zit het Track & Trace gekoppeld aan de order. Dus een Track en Trace wordt direct aangemaakt bij het maken van een order.
    Dwz dat bij een voorraad verschil u helaas direct een Track en Trace nummer krijgt. Wij zullen dit binnen afzienbare tijd verbeteren.
    Overigens hebben wij u telefonisch benaderd, betere info hadden wij u niet kunnen geven. Wij snappen dat u zich benadeeld voelt, we hebben overigens samen met u ook nog naar een alternatief gezocht. Maar ook daar zijn we samen niet uitgekomen. Nogmaals dank voor uw reactie, wij zullen de Track en Trace instellingen wijzigen.

  15. Marktplaats weet van gekkigheid ook niet meer wat te doen, lijkt het wel. Ze proberen van alles van dagaanbiedingen tot een outlet shop.. Het idee is wel slim, nu de uitvoering nog 🙂

  16. Robbert de Rouw · Edit

    Lamp gekocht in de philps afdeling van MP, ding is betaald en verstuurd, krijg een telefoontje, (nadat ik de Track &Trace code al had), dat het product ineens niet meer voorradig is…..???
    Geld gaat teruggestort worden, volgens Track&Trace nog steeds onderweg.

    Flinke afrader dus!

  17. ik begrijp er niks meer van jullie sturen mij diversen meldingen van een aankoop van een koffiepads machine ik heb er een uitgekozen en ook weer geanuleerd.toen heb ik weer gereageerd op een andere koffiepads daar was het bod dat ik had gedaan overboden dus ging niet door. ik heb een andere koffiepads machine wel tot twee aan toe het hoogste bod ik ben de enige bieder 53 euro nu schrijft u mij een mail dat er is overboden klopt voor geen meter ik zou wel graag AUB die koffiepads machine HD7880/80kleur rood zw300129/20143944 willen hebben zonder dat er weer word overboden u begrijpt dat ik een beetje klein beetje boos ben door al deze verkeerde invoormatie mijn dank alvast

  18. Gerrit Willems · Edit

    Er staan geen contact gegevens vermeld bij de advertenties ,ik probeer al dagen iets te kopen ,maar je kan er niet op bieden ,dus kan je ook geen mail of telefoontje plegen om het artikel te kopen.
    Stop er maar mee,zootje dus.

  19. Ik heb al verschillende keren spullen gekocht bij factory refurb. Bij mijn eerste aankoop zat er een verkeerde stekker aan mijn stoomstrijkijzer. Heb gebeld naar hun klantenservice daar hebben ze me wel uitgelegd dat er verschillende opstart problemen waren en dat ze dat onderdeel van philips hadden overgenomen. Het bleek te gaan om een model dat ze niet meer hadden. 3 dagen later had ik een nieuw en duurder stoomstrijkijzer. De rest van de spullen die ik heb besteld heb ik totaal geen klachten over. Ik vind het een goede manier om voor weinig geld toch iets leuks te kopen. Het is van philips dus mij maakt het niet van wie of wat ik het koop zolang het maar goed is. En jeffrey ben wel benieuwd hoe het met jou is afgelopen verder?

  20. Heb op 15-10-14 iets “gekocht” via de Philips outlet op marktplaats. Betaald op 17-11-14 via de betaaloplossing in de gestuurde mail door het online betaalplatform. Het is nu 1-11-14 en nog niets ontvangen. Na contact met Philips blijkt het vanaf 1-10-14 door Philips te zijn overgedragen aan factory refurb. Van philps een telefoonnummer gekregen en dit nummer is al drie dagen onbereikbaar ivm een technisch storing. De persoon achter factory refurb is Dennis Jumpertz en via LinkedIn blijkt hij werkzaam te zijn geweest bij Philips. Kwalijke vindt ik het feit dat je via marktplaats in de veronderstelling bent dat je rechtstreeks met Philips zaken doet. In de mail staat ook het philipslogo. Ook op de betalingsbevestiging. Echter zijn er geen contactgegevens te vinden en ook geen website van factory refurb. Afwachten hoe dit afloopt!!

Plaats reactie

zeventien − 16 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.