Wie regelmatig online bestelt herkent het wel: de pakketbezorger staat regelmatig bij je voor de deur en jij moet iedere keer naar een PostNL-punt om je retourpakketten te versturen. Vanaf nu is dat verleden tijd!
De bezorger van PostNL kan vanaf nu namelijk meteen je retourpakketjes bij je thuis meenemen als hij een pakketje komt bezorgen.
Pakketje direct meegeven aan de bezorger
Je retourpakketje kun je meteen meegeven aan de pakketbezorger. Je ontvangt dan een verzendbewijs zodat je de verzending kunt volgen met Track & Trace. Als je een pakketje terugstuurt naar een webshop met een antwoordnummer dan hoef je verder niets te doen. Stuur je een pakket retour naar een webshop met een postbus of regulier adres dan zul je wel vooraf je pakketje moeten frankeren, de pakketbezorger verkoopt namelijk geen pakketzegels. Je kunt eenvoudig via de website van PostNL je pakketje frankeren, het verzendlabel met het adres van de webshop en de Track & Trace-code plak je dan op het pakket.
Welke pakketten neemt de bezorger mee?
Voor het meegeven van de retourpakketje hoef je niet vooraf een afspraak te maken. De bezorger kan alleen pakketten meenemen die via PostNL verstuurd worden. Verloopt de retourzending via een andere bezorgdienst (bijvoorbeeld DHL of DPD) dan zul je zelf het pakketje moeten wegbrengen naar een servicepunt van die vervoerder. Verder nemen PostNL-bezorgers alleen retourpakketjes tot 23 kilogram mee en mag het pakket maximaal 175x58x78 centimeter groot zijn.
Uitbreiding dienstverlening PostNL
Het meenemen van retouren is een uitbreiding van de dienstverlening van PostNL. Voor hen is het een kleine stap, de bezorger komt toch al bij je aan de deur voor het bezorgen van een nieuw pakketje. Met deze extra service maakt PostNL de bezorging van pakketjes weer ietsje duurzamer, want jij hoeft nu niet meer naar een servicepunt te gaan om je pakketje te versturen.