Tegoedbon of geld terug bij retourneren?

Tegoedbon of geld terug bij retourneren?

Je zou verwachten dat webshops de Wet Koop op Afstand wel goed kennen, omdat ze er bij iedere bestelling mee te maken hebben. De praktijk blijkt helaas anders, merkten we toen een webwinkel voor overhemden aangaf dat bij afgeprijsde artikelen alleen een tegoedbon wordt gegevens als je de bestelling binnen de wettelijke bedenktijd retourneert.

Wet Koop op Afstand
De wet regelt onder meer dat je als consument gedurende 7 werkdagen na ontvangst van je bestelling het recht hebt om de overeenkomst te ontbinden. Zonder opgaaf van redenen overigens, wat inhoudt dat je de producten kunt terugsturen zonder dat je daar enige uitleg over hoeft te geven.

 

Tegoedbon of geld terug?
Het is heel simpel: met het retourneren van producten wordt de koop ongedaan gemaakt en heb je recht op geld terug. Een tegoedbon hoef je daarom niet te accepteren. In de wet is het zelfs geregeld dat de webshop je geld binnen 30 dagen terug moet geven. Voor deze bepalingen maakt het niet uit of je een product uit de opruiming koopt; in alle gevallen moet je gewoon je geld terugkrijgen.

 

Voor de geïnteresseerden: wat in dit artikel besproken wordt staat in artikel 7:46d BW.

Delen:

6 Reacties to "Tegoedbon of geld terug bij retourneren?"

  1. Paul Budding (redactie) · Edit

    Inderdaad, je hebt gewoon recht op je geld terug. Een webshop mag hier geen tegoedbon voor aanbieden (tenzij jij als consument daar geen bezwaar tegen hebt natuurlijk). Let er bovendien op dat als je de HELE bestelling retourneert je ook de oorspronkelijk betaalde verzendkosten terugkrijgt.

  2. Hoe zit het met het retourneren van artikelen uit de sale? Ik heb onlangs artikelen geretourneerd bij de webshop Lost & Found Collection binnen 14 dagen en kreeg vervolgens een mailtje dat ik een tegoedcode zou ontvangen. Op hun site staat dat voor artikelen uit de sale geen geld terug wordt gegeven. Volgens mij heb ik alsnog recht op geld terug.

  3. Paul Budding (redactie) · Edit

    Leuk dat je je ervaring deelt Hans! Inderdaad, het verstekken van een tegoedbon als je een product uit een internetbestelling retourneert mag niet. Als klant heb je gewoon recht op cash. Het laatste mag wel: als je een product in een IKEA-winkel koopt en dat terugbrengt mogen ze je daar wel een tegoedbon voor geven (recht op retourneren geldt alleen voor bestellingen in webshops, in ‘echte’ winkels heb je dat recht niet).

  4. Bij Ikea is het net zo. Als je via internet een bestelling hebt gedaan en je brengt het product terug bij een Ikeavestiging dan krijg je ook een tegoedbon. Heel irritant is dat. Zelfs als je het, met de tegoedbon aangeschafte nieuwe product in de vestiging terugbrengt, krijg je weer een tegoedbon. Dit kan toch eigenlijk niet?

  5. Niet alleen kleine webshops, maar ook grote bedrijven als bv Mycom nemen een loopje met de wet koop op afstand.
    Goederen mogen pas retourgestuurd na goedkeuring door Mycom en ontvangst van een retourformulier, maar dat duurt weken. Daarna kun je nog weken wachten tot je je geld een keer terugkrijgt, zodat je soms pas 2 maanden na je aankoop, je geld terug hebt.

  6. Helemaal mee eens! Een klant heeft gewoon het recht om zijn/haar geld terug te krijgen! Als wij retouren ontvangen word het binnen 1 werkdag terug gestort op de rekening van de klant!

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.