Waarom levertijden van webshops verschillen

Waarom levertijden van webshops verschillen

Niet elke webshop heeft dezelfde levertijden en bezorgopties. Bij sommige webshops moet je weken wachten op een product. Andere webshops leveren nog dezelfde dag. Maar het kan ook nog binnen 1 webshop verschillen wat de levertijd van een product of dienst is. Er zijn zelfs producten die je binnen enkele minuten kunt hebben.

Webshops met eigen voorraad

De levertijden van webshops kunnen enorm verschillen. De ene webshop kan nog verzenden als je besteld tot 00.00 uur, bij de andere moet er voor 12.00 uur besteld worden. Hoe kan dat?

Het is in de meeste gevallen afhankelijk van de grootte van de webshop. Grote webshops als bol.com, Coolblue, enz hebben veel te verzenden. Hierdoor hebben zij een grote verzendafdeling en loont het om deze ook in de avond te laten werken. Deze webshops brengen vaak de pakketten direct naar een groot sorteercentrum van een verzender. Het Postkantoor wordt dus overgeslagen, dat scheelt al weer een stap in het proces. Ook in tijd, want bij Postkantoren moet meestal voor 17.00 uur worden ingeleverd.

Bij een webshop van een stenen winkel, waar de eigenaar na sluitingstijd de verzendingen gaat doen, kan deze vaak pas de volgende dag het pakket aanbieden aan het Postkantoor. Overdag is daar gewoonweg geen tijd voor. Zo een pakket gaat dus de volgende dag pas vanaf het postkantoor naar een sorteercentrum en wordt dan meestal de dag erop bezorgd. De bezorging is dan een dag later dan bij de grote webshops.

Verzendproces grote webshop
webshop – sorteercentrum – bezorger – klant

Verzendproces kleine webshop
webshop – postkantoor – sorteercentrum – bezorger – klant

Webshops zonder eigen voorraad

Niet alle webshops hebben alle producten op voorraad. Het kan dus zijn dat een webshop wel producten online heeft staan, dus je ziet ze dan wel. Maar de producten liggen dan niet fysiek in een magazijn bij deze webshop. Zo kan er meer aangeboden worden door de webshop, ook producten die niet dagelijks verkocht worden.

De bestelde producten die de webshop niet zelf op voorraad heeft, moeten dan eerst besteld worden bij de groothandel, importeur of fabrikant. Dan hangt het weer van het tijdstip af dat jij je bestelling doet of deze nog dezelfde dag naar de webshop verzonden kan worden. Ook de tijd die de groothandel nodig heeft om het naar de webshop te verzenden speelt natuurlijk mee.

Verzendproces niet op voorraad product grote webshop
groothandel – webshop – sorteercentrum – bezorger – klant

Verzendproces niet op voorraad product kleine webshop
groothandel – webshop – postkantoor – sorteercentrum – bezorger – klant

Webshops met dropshipping

Dropshipping is een term die bij webshop eigenaren meestal wel bekend is, maar niet bij de consument. Het betekend dat de producten niet op voorraad zijn bij de webshop, maar wel bij de leverancier die het product direct naar de klant van de webshop verzend. Zo legt Wikipedia het uit. Je hoeft er als klant ook helemaal niets van te merken dat het niet bij de webshop op voorraad is.

Bij een bestelling van een dropship product, besteld de webshop deze bij de leverancier en geeft de verzendgegevens van de klant door aan de leverancier. De leverancier van het product verzend het product dan direct naar de klant van de webshop. Alles is tegenwoordig te programmeren, een webshop kan het zo regelen dat zelfs de dropship bestelling van een klant in de webshop, automatisch wordt doorgezet naar de leverancier.

Zelf heb ik een webshop gehad die de totale voorraad van een groothandel had staan, zo een 12.000 producten. Elke nacht werden alle nieuwe producten automatisch geplaatst in de webshop. De voorraden van bestaande producten of andere aangepaste informatie van bestaande producten werd ook opnieuw geïmporteerd. In principe kon je dit proces van updaten van de producten zelfs elk uur doen als je dat wilde.

Deze groothandel had een enorm geautomatiseerd magazijn, ik ben er speciaal een keertje voor gaan kijken, samen met mijn programmeur, echt indrukwekkend. Een bestelling moest de leverancier voor 17.30 uur binnen hebben, dan had de klant het nog de volgende dag. Het magazijnsysteem wist bij een bestelling (van meerdere producten) al precies wat voor doos er nodig was.

De juiste doos werd automatisch op een loopband gezet en kwam dan precies uit op de punten waar de mensen de producten van de bestelling uit het schap pakten en in de doos deden. Dit konden dus meerdere punten zijn waar de doos langs ging. Dus met een goede dropshipleverancier kan een product supersnel geleverd worden. Soms net zo snel of zelfs sneller dan een webshop die eigen voorraad heeft. Want grote dropshippers hebben het meestal net zo (automatisch) geregeld als grote webshops.

Verzendproces grote dropship leverancier/groothandel
webshop – leverancier – sorteercentrum – bezorger – klant

Verzendproces kleine dropship leverancier
webshop – leverancier – postkantoor – sorteercentrum – bezorger – klant

Dropshipping vanuit China

Producten uit China zijn natuurlijk hot, ze zijn goedkoop. Veel mensen kop ondertussen zelf rechtstreeks in China, bijvoorbeeld bij Aliexpress. Webshops kopen ook hier veel producten voor hun voorraad. Maar een andere manier is om dropshipping door Chinese leveranciers te laten doen, veel bieden dit ook aan. Het nadeel is dat de levertijd erg lang is. De producten zijn goedkoop, de verzending met de (door de staat gesponsorde) Chinese post is ook goedkoop, maar duurt erg lang.

Het kan wel sneller, maar meestal zijn de verzendkosten dan niet meer in verhouding met het product, omdat dan de normale ons bekende verzenders worden gebruikt (DHL, UPS, Feddex enz). De Chinese post wordt uiteindelijk aan PostNL overgedragen die het dan bezorgd. Het is wat onduidelijk hoe het kan, want de verzendtarieven die een klant betaald, zijn vaak lager dan de PostNL tarieven. Vermoedelijk heeft PostNL een soort bulk contract met de Chinese Post geregeld.

Je kunt de webshops met dropshipproducten uit China vaak snel herkennen door de lange levertijden. Een niet horloge dat in 2 a 3 weken wordt geleverd komt over het algemeen direct uit China of de webshop verzameld alle bestellingen per week en besteld dan alles 1x per week. Maar dit alles zorgt voor een lange levertijd, maar als je tijd hebt, dan zijn deze producten vaak wel goedkoop.

Verzendproces dropship leverancier China
webshop – leverancier China – Chinese post – Postnl- bezorger – klant

Verzendproces kleine dropship leverancier
webshop – leverancier – postkantoor – sorteercentrum – bezorger – klant

Logistiek door webshop uitbesteed

Het magazijn en de producten kunnen ook op een andere locatie zijn dan de webshop zelf. Je ziet soms bij webshop staan bij de contact informatie: dit is geen afhaal adres. Dat komt omdat het bedrijf, de marketing, helpdesk enz wel op het adres van de webshop aanwezig zijn, maar de producten liggen daar niet. Het is ook zeer lastig als een bedrijf geen uitbreidingsruimte heeft of in de binnenstad gehuisvest is.

De logistiek wordt dan verplaatst of helemaal uitbesteed bij een bedrijf die gespecialiseerd is in de logistiek. De producten van de webshop worden daar dan opgeslagen en ook verzonden. Het is een beetje het idee van dropshipping. Maar het gaat vaak wat verder, deze bedrijven kunnen vaak ook inloggen bij de webshop bestellingen.

De webshop betaald voor de opslag van de producten, de orderpicking, verpakken en verzenden en voorraadbeheer, dat meestal goed geregeld is bij deze bedrijven. Omdat deze logistieke bedrijven vaak meerdere webshops als klant hebben, kunnen zij grote geautomatiseerde processen opzetten, vaak veel efficiënter dan een webshop het zelf kan. Ook hebben zij meestal scherpe porto tarieven, doordat ze een grote klant bij bezorgdiensten zijn.

Verzendproces via logistiek bedrijf
webshop – logistiek bedrijf – sorteercentrum – bezorger – klant

Communicatie levertijden

Waar het vaak mis gaat, is het verwachtingspatroon van de klant. Doordat veel webshop de volgende dag of zelfs dezelfde dag kunnen leveren, is dat het algemene verwachtingspatroon. Het is daarom zeer belangrijk dat levertijden duidelijk ergens op de website en ook bij een product staat. Ook na de bestelling is het goed dit te communiceren. Zo weet de klant wanneer de bestelling verwacht kan worden.

Er zijn ook dagen dat het gewoon enorm druk is bij de webshops en verzendbedrijven. Bijvoorbeeld met Glarmour Day, Black Friday, Sinterklaas, Kerst, Moederdag, Vaderdag en Valentijnsdag zijn een aantal voorbeelden. Zeker met de kerst zie je dat webshops en verzenders het niet meer kunnen bijhouden. De bedrijven lopen vol met bestellingen en pakketten. Het zijn niet altijd pakketten die geleverd worden, veel kleine producten worden als briefpost verstuurd.

Briefpost tijdens de kerst is natuurlijk vragen om problemen. PostNL knalt al uit zijn voegen met kerstkaarten, elk jaar is dat zo. Dus de briefpost enveloppen van de webshops moeten ook door deze enorme berg post heen. De laatste jaren zijn ook heel veel brievenbussen weggehaald, vlak voor de kerst kun je soms niet eens meer iets in een brievenbus doen aan het eind van de dag, de brievenbus zit dan letterlijk tot aan de nok vol. Dit heb ik zelf al diverse keren meegemaakt.

Wist je dat PostNL op maandag geen briefpost bezorgd, verwacht dus geen briefpost bestelling op maandag.

Verschillende levertijden van pakketbezorgers

De webshop kan snel verpakken en bij een verzender aanbieden, maar je bent ook afhankelijk met welke pakketbezorger er verzonden word. De levertijden en leverdagen verschillen per verzender. We hebben deze al eens op een rijtje gezet in een artikel, zie hoe laat komt de post je pakketje bezorgen.

Producten binnen seconden geleverd

Er zijn ook producten die je na het bestellen in enkele seconden geleverd krijgt nadat je besteld hebt. Dit zijn de zogenaamde digitale producten. Denk aan tickets, e-books, diensten, cursussen, cadeaubonnen. Deze producten worden verzonden via het internet. Je kunt ze na betaling direct downloaden. Je hebt ook geen bezorgkosten, het hele proces is geautomatiseerd, dus je ben alleen van de systemen en een internet verbinding afhankelijk.

Mensen met haast zouden dus bewust aan een digitaal product kunnen denken. Bijvoorbeeld als je helemaal vergeten bent een cadeau te kopen voor iemand. Je kunt dan een e-book, ticket of waardebon bestellen. Een ticket of waardebon kun je meestal ook printen, dus dan heb je nog iets om te geven. Van een e-book zou je natuurlijk ook even de cover kunnen printen en het e-book later mailen, met een beetje creatief denken kom je zo toch heel snel tot een leuk cadeau.

Voorbeelden webshops met digitale producten, dus direct geleverd

Met de link ga je direct naar de juiste pagina met het digitale product.

Delen:

Plaats reactie

12 − 6 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.