Wat is een externe verkoper op bol.com

Wat is een externe verkoper op bol.com

Een externe verkoper bij bol.com is een bedrijf dat zijn producten verkoopt op het platform van bol.com. Heel vaak heeft het bedrijf ook zelf een webshop. Het bol.com platform wordt dan gebruikt om een extra omzet te maken of om incourante voorraden te verkopen. Het is dan gewoon een extra verkoopkanaal voor een bedrijf.

Het kan ook een bedrijf zijn dat alleen verkoopt op het bol.com platform en verder nergens. bol.com is een enorm groot platform, dus er is veel mogelijk voor externe verkopers.

Wie verkopen er op het platform van bol.com

bol.com zelf verkoopt ook in hun eigen bol.com webshop producten, deze worden door het bedrijf bol.com ingekocht, opgeslagen en verstuurd. De webshop, of beter gezegd het platform bol.com wordt ook beschikbaar gesteld voor externe verkopers.

Externe verkopers bieden ook hun producten aan in de bol.com shop, het zijn vaak bedrijven die daarnaast zelf een webshop hebben. Het aantal externe verkopers is enorm, waarschijnlijk zijn er rond de 10.000 externe verkopers op het bol.com platform.

Ook particulieren kunnen producten aanbieden op het bol.com platform. Dit is wel beperkt tot tweedehands boeken, muziek en films.

Er zijn 3 soorten verkopers op het bol.com platform.

  • bol.com
  • Externe verkopers (bedrijven)
  • Particulieren

Wat voor producten verkopen externe verkopers

Externe verkopers kunnen eigen unieke producten aanbieden, maar ook producten van bekende merken, die zij dan inkopen bij importeurs of groothandels. Eigenlijk wordt alles wat je op bol.com kunt vinden ook wel door externe verkopers verkocht. 

Ik heb geen cijfers, maar ik denk dat er zelfs meer door externe verkopers wordt verkocht dan door bol.com zelf. Maar dat is een aanname. Hoe dan ook, als je bij een product op de website van bol.com bent, is de kans heel groot dat het door een externe verkoper wordt verkocht.

Er zijn bijna 10.000 externe verkopers, die allemaal meerdere producten aanbieden, dus we hebben het over miljoenen producten die door externe verkopers worden aangeboden.

  • Unieke producten
  • Algemene producten

Hoe ziet een consument of er bij bol.com of bij een externe verkoper wordt gekocht

Er zijn best een hoop manieren en ook momenten in het aankoopproces, om te zien dat je bij een externe verkoper koopt. Na een zoekopdracht zie je een rijtje producten staan, daar staat al bij alle producten door wie het verkocht wordt (afbeelding 1).

Als je dan op een product klikt, kom je op de productpagina van het product, ook hier zie je staan door wie het verkocht wordt (afbeelding 2). Als er meer verkopers zijn, zie je bijvoorbeeld staan “Andere verkopers (3)”, ook een signaal dat niet alleen bol.com het artikel verkoopt.

Klik je op de link Andere verkopers (3) dan krijg je alle andere verkopers te zien. Dan moet het toch ook duidelijk zijn dat er meer verkopers zijn (afbeelding 3). Leg je het product, in je winkelmandje, dan zie je ook de externe verkoper staan. (afbeelding 4).

Kortom, op zo ongeveer alle momenten dat je bij het product bent, kun je zien dat een product door een externe verkoper wordt verkocht. Ook als het product bij je binnenkomt, kun je op de pakbon zien door wie het product is verkocht. Maar als je geen idee hebt dat er externe verkopers bestaan op het platform van bol.com, dan ben je daar schijnbaar blind voor.

Je kunt wel steeds zien dat het product door een externe verkoper wordt aangeboden

Hieronder een aantal screenshots van de website van bol.com waar is aangegeven waar je o.a. kunt zien of het om een verkoop door bol.com zelf gaat of om een externe verkoper.

Overzicht van producten na een zoekopdracht, de (externe) verkoper is zichtbaar
Op de productpagina van het betreffende product is de (externe) verkoper ook zichtbaar
Klik je “Bekijk en vergelijk alle verkopers” dan zie je alle externe verkopers
Ook in het winkelmandje wordt de verkoper genoemd

Waarom mensen toch niet zien dat ze bij een externe verkoper kopen

Maar al klikkende over het platform van bol.com op zoek naar een product, kan ik mij voorstellen dat je het toch niet meer ziet en in verwarring wordt gebracht.

Je bent continue op het platform van bol.com, je ziet overal de donkerblauwe balk van bol.com. Als je bij een productinformatie pagina bent, zelfs al wordt dit product alleen aangeboden door een externe verkoper, zit je nog steeds in de look en feel van de bol.com website. Het donkerblauw en de naam bol.com blijft nadrukkelijk aanwezig.

Bij het betalen ben je ook nog steeds op de bol.com website. De bestelling komt ook gewoon in je bol.com account te staan. De mails die worden verstuurd over de verzending zijn ook van bol.com. Op de pakbon staat ook het logo van bol.com. In het klein staat wel de externe verkoper genoemd op de pakbon, maar dat valt toch minder op en dan heb je trouwens het product al in huis.

Zoals je in de afbeeldingen hierboven kunt zien, in theorie zouden kopers het kunnen zien. Maar er is tegenwoordig zoveel afleiding en je zit in een tunnelvisie doordat je gewoon letterlijk ziet dat je op de bol.com website bent en dat ben je ook, dat mensen toch niet altijd doorhebben dat ze bij een ander kopen.

Klanten worden verrast als ze met de helpdesk van bol.com bellen

Kopers die niet weten dat ze niet bij bol.com kopen, worden verrast als ze bij een probleem of vraag contact leggen met de helpdesk van bol.com. Want de helpdesk van bol.com zal de klant aangeven dat ze contact moeten opnemen met de externe verkoper. Als dit dan pas het moment is dat je het weet, dan is dat vrij vervelend voor een klant.

Het verwachtingspatroon was dat ze bij bol.com hadden gekocht. Dat dit niet zo blijkt te zijn, is toch een soort van teleurstelling en geeft een onzeker gevoel voor het onverwachte wat gaat komen.

Zo heb ik zelf als externe verkoper wel eens contact gehad met een klant, over een andere uitvoering van een product. Dan gaf ik bijvoorbeeld aan dat ik deze uitvoering niet had. Dan kreeg ik als antwoord “Jullie bieden het anders wel aan”. 

De klant had de andere uitvoering dus wel op de website van bol.com gezien, maar legde niet de link met mij als externe verkoper. Ondanks dat de klant met mij aan het mailen was, ik met een een andere bedrijfsnaam onder mijn mail mailde. Werd ik gewoon als bol.com gezien.

De mail van externe verkopers wordt via bol.com verstuurd, want het loopt via het platform van bol.com. Dat geeft ook al weer het beeld dat bol.com de mail stuurt. Op zich is het mailen via het platform van bol.com ook weer een voordeel voor de kopers. Zo kan bol.com de communicatie met de externe verkopers controleren en/of later terugkijken.

Op het moment dat alles goed gaat en laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen gaat ook alles gewoon goed, is er niets aan de hand. Pas op het moment dat er een probleem is met het product, kan het lastiger worden als je met een externe verkoper te maken hebt.

Als je als koper belt met bol.com, zal de helpdesk je aangeven dat je bij een externe verkoper hebt gekocht. Maar over het algemeen zullen ze je wel alvast op weg helpen. Dat kan zijn doordat de helpdesk het probleem voor je aan de externe verkoper doorgeeft. Het kan ook zijn dat ze je aangeven hoe je een product kunt terugsturen als je dat wilt.

Mijn ervaring als externe verkoper op bol.com

Zelf ben ik jaren actief geweest als externe verkoper op bol.com. In het begin kocht ik speciaal producten in om als externe verkoper te verkopen, zoals hoesjes voor de mobiele telefoon. Deze kocht ik in Nederland, maar de concurrentie werd te groot, dus ben ik met het verkopen van de hoesjes gestopt.

Later ben ik vooral mijn minder courante voorraden van mijn webshops gaan verkopen. Weer later ben ik zelfs zoveel mogelijk gaan verkopen op bol.com, dus ook de producten die ik ook in mijn webshop had staan.

Ik was maar een kleine verkoper, ik denk dat ik maximaal zo een 1.500 producten tegelijkertijd te koop heb aangeboden. Je betaald een percentage aan bol.com bij een verkoop, dat is soms in verhouding met de winst op het product best hoog.

Maar aan de andere kant, je verkoopt ook meer als je via bol.com verkoopt en je hoeft niet te adverteren. Bol.com heeft nu eenmaal de naam en veel verkeer op de website, want zij adverteren natuurlijk wel voor de website, o.a. op televisie. Een groot voordeel om via bol.com te verkopen is, verkoop je niets, kost het je ook niets. Vergeet niet dat je bij een eigen webshop wel betaald voor adverteren, hosting, software enz, ook als je niets verkoopt.

Bol.com is best streng voor zijn externe verkopers

Over het algemeen is bol.com best streng en alert op de externe verkopers. Er zijn veel criteria waar externe verkopers aan moeten voldoen. Deze criteria worden gemeten, bijgehouden en ook gecommuniceerd aan de externe verkopers. Als externe verkopers slecht presteren, kan dat gevolgen hebben voor de externe verkopers.

De reviews tellen voor een groot deel mee in de ranking van de externe verkopers. Dus bij een laag cijfer, wordt de externe verkoper niet getoond op de hoofd productpagina. De beste externe verkoper wordt getoond bij de productpagina. De externe verkoper wordt wel getoond bij het overzicht van alle externe verkopers, maar lager of onderaan.

Het percentage van de retouren van een externe verkoper wordt ook bijgehouden. Krijg je als externe verkoper veel producten retour gestuurd, dan is dat een teken voor bol.com dat je iets niet goed doet. Dat kan zijn dat het product niet aan de informatie van de website voldoet, dat het slecht verpakt wordt of wat de reden ook is, het is een slecht teken. Als het onder een bepaald percentage komt, wordt je daar ook op aangesproken en het kan uiteindelijk ook gevolgen hebben.

Als je veel bestellingen van klanten hebt geannuleerd, omdat je het product niet meer op voorraad had, wordt dat ook bijgehouden. Als je regelmatig een hoog annuleringspercentage hebt, kan dat gevolgen hebben.

Levertijden wel of niet gehaald. Ook dit wordt allemaal automatisch bijgehouden door het systeem van bol.com. De tracking informatie is gekoppeld aan de levertijd die de verkoper heeft opgegeven toen hij het product te koop aanbood. Als dit teveel afwijkt, kan ook dit weer gevolgen hebben.

De gevolgen van slechte scores kunnen zijn dat je winkel op bol.com gesloten wordt. Dus je productaanbod is dan bijvoorbeeld 2 weken niet zichtbaar meer voor bezoekers. Dit klinkt streng en is ook heel vervelend voor een externe verkoper, maar het is wel een goede zaak dat bol.com dit doet. 

Stel dat een externe verkoper heel vaak een bestelling annuleert, omdat een externe verkoper de voorraad niet op orde heeft. Een annulering is super vervelend voor de klant, de klant heeft mogelijk in de avond met veel moeite iets gezocht, gevonden en besteld. Vervolgens komt de volgende ochtend een mail dat de bestelling geannuleerd is door de externe verkoper, omdat er geen voorraad is.

Het kan dan zijn dat bol.com de winkel op een gegeven moment na een aantal waarschuwingen de webwinkel van de externe verkoper voor 2 weken sluit. En tegen de externe verkoper dan zegt, ga eerst maar even je voorraad op orde brengen, want zo kan het niet langer. Bol.com zal het iets anders communiceren, maar dit is wel de strekking van het verhaal.

Waar het wringt als je bij een externe verkoper koopt op het bol.com platform

Alle wettelijk voorwaarden voor het aankopen in webshops zijn gewoon van kracht, ook als je bij een externe verkoper koopt. Ook veel extra voordelen die je hebt als je bij bol.com zelf koopt, heb je ook bij een externe verkoper.

Zoals 30 dagen bedenktijd i.p.v. 14 dagen is van toepassing, net als het gratis mogen retourneren. Dit zijn verplichtingen die bol.com aan externe verkopers stelt, met deze voorwaarde moet een externe verkoper akkoord gaan om te mogen verkopen.

Heel veel service en rechten zijn dus gelijk, het maakt voor veel aankopen niet uit of je bij bol.com of bij een externe verkoper van bol.com koopt. bol.com heeft echt geprobeerd om de service die zij bieden ook te laten gelden voor hun externe verkopers.

Maar uiteindelijk is de externe verkoper de partij die het juiste product, op tijd moet versturen en ook verplicht is om de wettelijke garantie te geven. De overeenkomst is tussen de koper en de externe verkoper, ook al lijkt het voor kopers soms anders.

Als de externe verkoper niet te goeder trouw is, of klanten slecht behandeld, dan kan bol.com natuurlijk wel druk zetten. Of de verkoper van het platform verwijderen. Dus er is externe verkopers best wel wat aan gelegen om alles netjes te doen.

Maar als het dan mis gaat, dan geven kopers bol.com de schuld, want de bestelling is via de website van bol.com geplaatst. Nu is de vraag, is bol.com hiervoor verantwoordelijk. Op dit moment niet, maar dat kan in de toekomst veranderen.

bol.com is niet het enige platform met externe verkopers

Wist je dat er eigenlijk heel veel platforms zijn die externe verkopers toelaten op hun platform? Wat dacht je van Marktplaats.nl, dat is een platform met alleen maar externe verkopers. Marktplaats zelf verkoopt alleen het platform als verkoopplatform.

Aliexpress, is ook zo een platform. Heel veel Chinese bedrijven bieden hier hun producten aan. Dichter bij huis is, wat dacht je van het alom bekende Blokker.

Ook op Blokker.nl staan heel veel producten die worden aangeboden door externe verkopers, alleen noemen ze die verkooppartners. Het is natuurlijk voor een bedrijf een mooie mogelijkheid om een veel groter assortiment aan te bieden.

Amazon is ook mede groot geworden door de externe verkopers. Veel mensen in Nederland kopen nu ook hun producten bij Amazon.nl. Ook op het platform van amazon.nl zijn zeer veel externe verkopers actief.

Ook Ebay is een platform die verkopers hun producten laat verkopen. Je hebt een Ebay account waar je bestellingen in komen. Grote verkopers kunnen ook op Ebay een complete winkel hebben.

Er is ook een samenwerking tussen HEMA en Wehkamp. Producten van HEMA zijn binnenkort te koop bij online warenhuis Wehkamp. We schreven hierover al het artikel Producten van HEMA bij Wehkamp.

Kortom, het fenomeen van externe verkopers op een bekend platform komt heel veel voor.

Voordelen van platformen met externe verkopers

In de uitzending van Radar, ging het vooral over de nadelen van externe verkopers op het bol.com platform. Maar zoals met veel dingen, het is allemaal niet zo zwart/wit. Er zijn wel degelijk voordelen van platformen die met externe verkopers werken.

Stel dat een grote webshop als bol.com een product zou willen aanbieden, maar dat niet mag, omdat bol.com de rechten niet heeft om dit te verkopen. De eigenaar van het product verkoopt het bijvoorbeeld alleen zelf.

Het kan ook zijn, dat een product zo specialistisch is, dat bol.com er geen goede voorlichting over kan geven en het daarom liever door de specialist laat verkopen. Zo kun je nog wel meer voorbeelden bedenken, waarom bol.com het product zelf niet kan of wil verkopen.

Dit zou betekenen dat bol.com het product niet kan aanbieden. De koper kan dit product dan alleen bij de specialist of eigenaar van het product kopen. Maar wat voor zekerheid heb je als koper dan?

Van deze mogelijk relatief kleine partij met zijn specialistische product weet je helemaal niets, zijn ze betrouwbaar, is het bedrijf wel echt, leveren ze op tijd, hoe zit het met retouren, enz. Er is niemand die deze verkoper controleert.

Bij de grote platformen worden dit soort externe verkopers gemonitord, zoals je kunt lezen in het stukje “Bol.com is best streng voor zijn externe verkopers”.

Het grootste voordeel vind ik, dat de platformhouder een controlerende functie uitvoert over de externe gebruikers van het platform. Daarbij worden er ook rapportcijfers aan externe verkopers gehangen, zodat je als verkoper al een beeld hebt van de externe verkoper. Ook kun je meestal reviews lezen van andere klanten.

Je weet ook dat deze reviews van echte klanten zijn, anders kunnen ze niet geplaatst zijn. Bij een losstaande webshop heb je geen idee of ze echt zijn, iedereen kan wel een stukje tekst van een zogenaamde klant op een website pagina plakken.

Verder komen je bestellingen in je account van het platform te staan. Je hebt dus een centraal punt van je bestellingen. Meestal is dat bij de grote platformen ook goed geregeld. Je kunt bijvoorbeeld je aankopen en facturen zien en bijvoorbeeld met een paar klikken een retour aanmaken en retour etiketten printen.

Het mailverkeer tussen koper en verkoper loopt via de platformhouder. Bij ebay, Marktplaats, bol, Amazon en Aliexpress is dit allemaal het geval. Dus mocht er later wat zijn, dan kan de platformhouder zien hoe de communicatie is geweest en daar eventueel actie op ondernemen.

bol.com monitort ook de verkoopprijzen. In het verleden heb ik wel producten gezien die schaars waren. Op een gegeven moment was er nog maar 1 verkoper. Deze verkoper ging dan een belachelijk hoge prijs vragen. In de hoop dat die ene consument die het snel nodig had zou betalen.

bol.com monitort dus de verkoopprijzen en blokkeert een product als het een belachelijk hoge prijs is. Dat maakt de kans op dit soort hoge prijzen een stuk kleiner, want als de prijs te hoog is, kun je het dus niet verkopen.

Voordelen externe verkopers op bol.com platform

  • Er is een KVK check of een externe verkoper echt bestaat
  • Externe verkopers moeten voldoen aan de hoge service van bol.com
  • Bol.com monitort de service (annuleringen, levertijden, beoordelingen, prijzen)
  • bol.com neemt actie bij slechte externe verkopers
  • Je bestellingen komen in het account van het platform
  • Mailverkeer koper en verkoper is opgeslagen en zichtbaar voor de platformhouder als het nodig is
  • Bewaking te hoge verkoopprijzen

In mijn ogen heb je als consument veel meer voordelen om bij een groot platform als bol.com te kopen, dan ergens bij een onbekende webshop. Want dat zou het geval zijn als de externe verkopers alleen met eigen webshops zouden mogen verkopen en niet op het bol.com platform. Lees hier wat bol.com zelf zegt over het kopen via externe verkopers bij bol.com.

Mijn afwegingen om een TV te kopen via een externe verkoper bij bol.com 

Zelf heb ik toevallig een paar maanden geleden een nieuwe TV voor de slaapkamer gekocht bij een externe verkoper op bol.com. Mijn TV is gewoon op tijd geleverd, verder geen problemen. Maar het had dus anders kunnen gaan heb ik begrepen uit de uitzending van Radar.

Het besef dat het anders zou kunnen gaan, als je koopt bij een externe verkoper, had ik vooraf ook ingeschat. Liever had ik dezelfde TV bij Coolblue gekocht, ik heb Coolblue zelfs nog over de prijs gebeld, maar er kon niets van de prijs af. Coolblue heeft geen externe verkopers, dus dan weet je wel exact bij wie je koopt en ook dat ze snel leveren en meestal doen wat ze zeggen. Verder is er een perfecte klantenservice bij Coolblue.

Hoe het gaat bij een externe verkoper van bol.com, weet je niet zeker. Maar toch ben ik voor het prijsverschil gegaan. Want de externe verkoper op bol.com was gewoon een stuk voordeliger, het scheelde iets van € 40 op een bedrag van € 270. De levertijd was wel veel langer, volgens mij 10 dagen of zo. Dus heel bewust ben ik voor de prijs gegaan.

In mijn ogen doen bol.com en de externe verkopers het best goed

Tot nu toe heb ik schijnbaar geluk gehad met mijn eigen aankopen bij bol.com en de externe verkopers. Hoewel ik denk dat geluk niet het juiste woord is, de kans op grote problemen bij het kopen bij externe verkopers bij bol.com is niet zo heel groot. Natuurlijk kun je problemen krijgen, met een externe verkoper, dat heeft de reportage van Radar blootgelegd.

Maar toch ben ik nog niet overtuigd dat het allemaal zo slecht gesteld is met de externe verkopers van bol.com. Ik denk persoonlijk dat het in verhouding met andere webshops heel erg meevalt, zelfs als de externe verkopers van bol.com de meeste klachten zouden geven van Nederland. Dat zou namelijk niet eens raar zijn.

Zoals het zo vaak gaat met grote bedrijven of monopolisten, hebben zij de wet van de grote getallen tegen zich. Een bol.com, Ziggo, PostNL hebben enorm veel klanten. Dus het is niet zo raar dat er bij hun ook de meeste klachten zijn. Wat dus niet wil zeggen dat deze bedrijven het slechter doen.

Een klein bedrijf dat bij 1 op de 5 verkopen fouten maakt, maar amper klanten heeft, daar hoor je nooit iets over. Een groot bedrijf dat 1 op de 100 fouten maakt doe het veel beter, maar zal door de grote aantallen veel meer opvallen.

Als iemand iets koopt op bol.com en alles gaat goed hoor je niets. Als er problemen komen en het wordt niet goed opgelost, dan wordt het van de daken geschreeuwd. Je bent ook vaak net zo goed als je laatste klant. Een slechte review van je laatste klant, kan zeer slecht overkomen, vooral omdat deze bovenaan staat, ook al heb je 300 tevreden klanten daarvoor gehad.

Externe verkopers, we gaan er veel meer mee te maken krijgen

Nu amazon ook in Nederland is, gaan we nog meer met externe verkopers te maken krijgen. Ook denk ik dat er nog meer webshop platformen met externe verkopers zullen gaan werken. Op deze manier kan een webshop zijn assortiment op een relatief makkelijke manier uitbreiden. 

Op dit moment koop je dus al bij externe verkopers op bekende platformen. bol.com, amazon.nl, blokker.nl, aliexpress, ebay, Marktplaats.nl enz, enz. Uiteindelijk hoeft het niet slecht te zijn, je hebt toch een extra vangnet van de platformhouder. Wil je meer zekerheid, koop dan gewoon alleen de producten die bol.com en bijvoorbeeld amazon.nl zelf verkopen.

Delen:

Plaats reactie

13 − 11 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.