Hudson’s Bay kondigde op donderdag 19 september aan dat het eind 2019 definitief vertrekt uit Nederland. Een dag later is de webshop al gesloten.
De sluiting van de webshop is de eerste stap van Hudson’s Bay in het beëindigen van zijn activiteiten.
Vertrek uit Nederland
Even terug naar hoe dit allemaal begon: eind augustus rommelt het al, het Financieel Dagblad schrijft dan op basis van uitgelekte documenten dat Hudson’s Bay eind 2019 zijn winkels in Nederland wil sluiten. De winkelketen zelf ontkent op dat moment dan nog dat er al een besluit is genomen. Een maand later wordt het dan toch duidelijk: Hudson’s Bay sluit op 31 december 2019 alle winkels in Nederland.
Dag na aankondiging webshop al gesloten
In een e-mail die Webshopblog.nl ontving op 20 september maakt het bedrijf duidelijk dat de webshop per direct al offline is:
“Helaas gaat Hudson’s Bay Nederland verlaten. In 2017 heeft Hudson’s Bay Nederland haar eerste winkel geopend en zijn er sindsdien 15 warenhuizen en een webshop operationeel in Nederland. De webshop is inmiddels niet meer beschikbaar (..)”
Het is niet duidelijk wat de gevolgen van deze directe sluiting zijn voor het personeel en leveranciers die voor de webshop werkten. Waarom de webshop per direct gesloten is werd niet uitgelegd door Hudson’s Bay, maar we houden er rekening mee dat de webshop (ook) verlieslatend was.
Bestellingen ontvangen en retourneren
Het lijkt erop dat Hudson’s Bay de webshop gesloten heeft zonder een goed doordachte strategie. De hele site is offline, er staat alleen “Deze website is tijdelijk niet beschikbaar. Excuses voor het ongemak.”. Alle contactinformatie is dus ook niet meer beschikbaar, en er is geen informatie over wat er gebeurt met reeds geplaatste bestellingen en of je nog producten kunt terugsturen en je geld terugkrijgt. Uit navraag die we hebben gedaan bij Hudson’s Bay blijkt dat alle bestellingen gewoon nog verstuurd worden. Ook kun je nog gewoon artikelen retourneren, maar dat kan volgens de winkel alleen nog maar in de warenhuizen. Dat laatste is gek, want bij koop op afstand moet je de artikelen gewoon kunnen terugsturen op dezelfde wijze als dat je de bestelling ontvangen hebt. Een webshop zou je dus niet moeten kunnen verplichten om naar een winkel te gaan om je artikelen te retourneren.